Ministersbezoek en een audiovisuele Elfstedentocht: zo verliep ‘Kletterdei’ in Bolsward

BOLSWARD Kletterdei. De dag waarop alle elf fonteinen in de elf Friese steden in werking worden gesteld. Vrijdag was het zover, met Bolsward als epicentrum. Een rondje langs de velden doet blijken: ze werken. Behalve die in Dokkum, waar het kunstwerk vanwege werkzaamheden niet op tijd klaar is.

Op het Broereplein heeft zich een royale mensenmassa verzameld om naar de aftrap te kijken. Kinderen dragen vleermuizenmaskers, op de achtergrond wapperen de Culturele Hoofdstad-vlaggen met de namen van alle elf steden en tafels en bankjes doen dienst als tribune. Ook Johan Creten, de Belgische ontwerper van Bolswards Vleermuisfontein, is één van de gasten. Vrolijk en gespannen fladdert hij tussen de menigte door. Met genoegen kijkt hij naar de kinderen die massaal op zijn creatie klimmen.

Een bijkomende functie van de Vleermuis: het blijkt een goede tribune. Onderdeel van het openingsprogramma is een audiovisuele Elfstedentocht langs alle elf creaties. Op grote schermen worden alle kunstwerken, ontworpen en gebouwd in het kader van het 11Fountainsproject, getoond. De vleugels van de Vleermuis blijken een welkome hangplek om naar de film te kijken.

Via een ietwat haperende live-stream worden alle Friese steden aangedaan. Die ‘bezoekjes’ zitten vol contrasten, waarbij de ontwerpers tekst en uitleg geven over hun ontwerp. Enig nadeel: de internationale kunstenaars doen dat in hun eigen taal. Zo richt de Spanjaard Jaume Plensa, ontwerper van de ‘Mistfontein’ in Leeuwarden, zich via een ingesproken boodschap in het Spaans vanuit Amerika tot de kijkers. Bonter wordt het in Hindeloopen, waar de Chinese kunstenares Shen Yuan doodleuk haar verhaal in het Mandarijn doet. Op de achtergrond kinderen in traditionele Hindelooper klederdracht. Dat dan weer wel. Ook geinig: in IJlst begint de boodschap met een enthousiast ‘Wolkom yn Drylts!’, gevolgd door een monoloog van Shinji Ohmaki. In het Japans.

Enfin, de virtuele rondleiding langs de nieuwe fonteinen geeft, hoewel deze enigszins lang duurt, een goed overzicht van het hele project.

En, na een ietwat merkwaardige volgorde, aangekomen in Bolsward blijkt Creten het publiek goed te kunnen bespelen. Hij wordt enthousiast begroet en doet zijn verhaal. Over hoe honderd mensen vier jaar lang aan de Vleermuis werkten. En over zijn idee erachter. ,,Ineens zag ik een vleermuis”, was zijn gedachte tijdens een bezoek aan Bolsward. Gelach klinkt op het plein.

Het slotwoord is aan cultuurminister Ingrid van Engelshoven, die rond kwart over vijf aankomt in de Hanzestad. ,,Bolsward was al een bijzondere plek, maar vandaag is deze heel bijzonder. Zeker de plek waarop wij nu staan”, spreekt ze vanaf het Broereplein. Met het gekletter van de Vleermuisfontein als permanent achtergrondgeluid gaat ze verder. ,,Het was soms best eng, en niet altijd even gemakkelijk, maar het is wel gelukt”, omschrijft ze het 11Fountainsproject. ,,De fonteinen blijven. Ze zijn nu nog nieuw en het zal af en toe wennen zijn, maar voordat je het weet zijn ze vertrouwd en is het nieuw erfgoed geworden. Het zijn elf gezichtsbepalende kunstwerken die verder reiken dan de stadsgrens, dan de provincie en zelfs de landsgrenzen. Het kan een trekpleister worden in Europa”, voorspelt ze. ,,Daar wil ik Friesland en Nederland mee feliciteren.”

Yme Gietema.


Auteur