Onderwijsstichting Arcade laat zich inspireren

COEVORDEN/HARDENBERG

Alle medewerkers van Onderwijsstichting Arcade, dat het openbare basisonderwijs verzorgd in de gemeenten Hardenberg en Coevorden, kwamen vorige week samen in theater De Voorvegter in Hardenberg. Centraal stond de wijze waarop de komende jaren invulling gegeven moet worden aan het te geven onderwijs.

De onderwijsstichting werkt toe naar een nieuw strategisch beleidsplan dat in 2019 moet ingaan. “We hebben het eigenaarschap van onze medewerkers hoog in het vaandel staan”, vertelt voorzitter van het College van Bestuur Aranka van Heyningen. “We hebben er daarom voor gekozen om een congres voor en met alle medewerkers te organiseren, waar we met elkaar intensief van gedachten kunnen wisselen over de toekomst. Het is het startsein van het proces om tot een nieuw, doorleefd strategisch plan te komen. Een plan dat we met elkaar en voor de organisatie gaan maken en waarin we activiteiten en ontwikkelingen willen beschrijven voor de komende vijf jaar.”

Sprekers

Dagvoorzitter was George Parker. Parker is een spreker, illustrator en theatermaker die unieke LectureShows organiseert, waarin hij inhoud omzet in beeld en beleving. Hij combineert inhoud met stand-up illusies, verhalen, comedy en laat de aanwezigen participeren. Een aantal inspirerende sprekers zette de medewerkers aan het denken. Hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid Jan Rotmans nam de aanwezigen mee in de complexe en snel veranderende wereld. Hij vertelde dat we niet in een tijdperk van verandering zitten, maar in een verandering van tijdperk en wat dat voor de wereld en ons betekent. Bijzonder hoogleraar en filosoof Ruud Veltenaar ging vervolgens in op wat die verandering van tijdperk ‘nu’ voor organisaties en mensen die daarin werken gaat betekenen en wat dat voor Arcade en medewerkers specifiek gaat betekenen.

Steven Pont - ontwikkelingspsycholoog, mediator, relatie- en gezinstherapeut en columnist/schrijver - nam iedereen daarna mee in zijn gedachten over hoe wij in die snel veranderende wereld voor drukte en hectiek toch een situatie moeten scheppen die er voor gaat zorgen dat kinderen kunnen leren. Hij ging in op het belang van de hechting van een kind aan zijn of haar ouders en aan andere belangrijke volwassenen. Het is essentieel voor een stabiele psychische en sociale ontwikkeling van dat kind. Met de vraag wat dat voor het onderwijs betekent werd iedereen aan het denken gezet.

Middagprogramma

Het middagprogramma sloot aan op wat ’s morgens verteld werd. “Het oriënteren op hoe de omgeving over onderwijs denkt stond centraal”, vertelt Van Heyningen. “Onder het mom van ‘get out of the building’ zijn we mensen en organisaties in onze omgeving gaan vragen wat zij nu echt belangrijk vinden als het gaat om goed openbaar onderwijs. Mensen op de straat, vertegenwoordigers van de gemeente en bedrijven, ouders en leerlingen zelf werden bevraagd. We zijn zelfs bij oud-leerlingen op bezoek gegaan om met ons te praten over wat zij hebben gemist en wat wij vooral in onze plannen zouden moeten opnemen.”

Vijftig groepen - totaal 350 medewerkers – zijn per fiets Hardenberg in gegaan of hebben telefonisch met diverse mensen in de gemeenten Hardenberg en Coevorden meningen en thema’s opgehaald. “De ideeën die daaruit gekomen zijn zullen we in het vervolg op deze bijzondere dag gaan gebruiken bij het maken van de plannen voor de toekomst voor goed openbaar onderwijs in de gemeenten Hardenberg en Coevorden”, besluit Van Heyningen.