Cultuuronderwijs op scholen weer van start

ERICA/EMMEN

“Kunst- en cultuurvakken krijgen de laatste jaren in zowel het basis- als voortgezet onderwijs steeds meer aandacht”, zegt Mark Wester, adviseur van De Kunstbeweging. “Disciplines zoals dans, theater, multimedia, beeldend en dans zijn enorm belangrijk. Ze stimuleren de creativiteit en dragen bij aan de muzikale en motorische ontwikkeling van kinderen. Daarnaast geeft het implementeren van deze vakken binnen de school een enorme positieve energie. Je ziet de kinderen genieten en de mondhoeken omhoog gaan.”

Afgelopen week bruiste het op diverse scholen van de kunst- en cultuurlessen. Zo werd op basisschool de Brummelbos in Erica het jaar geopend met een drum- en dansspektakel voor alle leerlingen. Verder kregen de brugklassen van het Hondsrug College les in theater, schilderen, hiphop en drummen als kennismakingsactiviteit tijdens de introductiedagen. Ook de eerstejaars mediavormgeving van het Drenthe College maakten kennis met hun culturele omgeving door middel van een rondleiding in het Atlas Theater, een fotoworkshop op het Raadhuisplein, een les graffiti van Ka’s Design en een demonstratie met drones bij Toolbox in het Rensenpark.

Onmisbaar

Voor toekomstige leerkrachten is het onmisbaar om te leren hoe ze dit soort lessen later in hun toekomstige werk kunnen vormgeven. Daarom krijgen studenten Pabo les in de diverse kunstvakken tijdens hun opleiding aan de NHL Stenden Hogeschool. Vorige week kregen de nieuwe eerstejaars daarvan een mooi voorproefje tijdens de introductieweek. Op het Raadhuisplein kregen zij een workshop van slagwerkdocent Peter Deiman van De Drumstudio.

Muziekdocent Jan Kruimink van de Pabo vertelt waarom hij deze workshop op het programma zette. “De leerlingen maakten op deze manier kennis met activiteiten die ze straks zelf met kinderen op school kunnen doen”, zegt de Oosterhesseler. “Ik merkte dat het heel inspirerend voor ze is om zelf te ervaren wat muziek met je kan doen. Deze workshop was dan ook een mooie start van de muzieklessen, die de studenten straks binnen hun curriculum volgen. En als toekomstig leerkracht leer je natuurlijk ook naar de wijze waarop docent Peter Deiman les gaf. Hij deed dat zo enthousiast en bevlogen dat de studenten bijna niet stil konden blijven zitten. Schitterend om te ervaren hoe je met minimale middelen en gratis materiaal muziek kunt maken en heel veel plezier kunt beleven.”