Toekomstperspectief voor startende leerkrachten

COEVORDEN

„Er wordt een goed toekomstperspectief gegeven en je wordt meteen vanaf het begin begeleid. Het zorgt voor een stimulans om je verder te ontwikkelen binnen het onderwijs.” Het zijn de woorden van twee startende leerkrachten binnen Onderwijsstichting Arcade die onlangs, net als een aantal andere startende leerkrachten, hun tijdelijke contract zagen worden omgezet in een vaste aanstelling.

De onderwijsstichting verzorgt het openbaar basisonderwijs in onder meer de gemeente Coevorden. Ook Arcade heeft te maken met het feit dat het lastig is om invalkrachten te vinden. „Voor ons kwam dat niet als een verrassing”, vertelt Gerjo Stegeman, die zelf directeur is van drie scholen binnen de stichting. „Ons bestuur heeft altijd al als insteek gehad om tijdig om te gaan met de leerlingendaling.”

Melissa Somsen die dit jaar startte als leerkracht op basisschool De Eiber in Dedemsvaart, vertelt: „De coachingsmomenten vind ik heel prettig. Dit eerste jaar word je het gehele jaar begeleid. Je krijgt verschillende klassenbezoeken. Daar komen leerpunten uit.”

Haar collega Rozemarijn Bos vult aan. „Je wisselt tijdens bijeenkomsten ervaringen uit en krijgt adviezen van andere startende collega’s. In de praktijk leer je echter het meest en gelukkig krijg ik op school ook veel steun en adviezen van collega’s. Dat gebeurt in een prettige sfeer. Er wordt serieus gewerkt, maar er is zeker ook ruimte voor een stukje humor.”

Om het werken in het onderwijs voor startende leerkrachten nog aantrekkelijker te maken, krijgen invalkrachten vanaf het komend schooljaar ook een vaste plek. Stegeman: „Het is niet de ultieme oplossing voor het leerkrachtentekort, dat dreigt te ontstaan.”