Sandra Katerberg: ‘We hebben ons opgewerkt als school’

DALERPEEL

Trots zijn ze in Dalerpeel op cbs Willem-Alexander. De basisschool deed mee aan het Drentse Excellentietraject. Gedeputeerde Cees Bijl kwam vrijdagmiddag langs namens de provincie Drenthe.

Door Kristian Elders Samen met de Schoonebeekse Mariet Thalens - zij is coördinator van de Drentse regiegroep Onderwijskwaliteit - had Bijl al een hele rondgang door de provincie achter de rug. Zij bezochten ook andere basisscholen die meededen aan het traject. Zo werden - naast het eindstation Dalerpeel - Kerkenveld, Zuidwolde, Hoogeveen, Hoogersmilde en Assen met een bezoek vereerd. Drenthe kent overigens geen zeer zwakke scholen meer. In de genoemde regiegroep werken onderwijs, gemeenten en provincie samen. “De Willem-Alexanderschool is al goed en wil nog beter worden”, zegt Bijl vlak voor de overhandiging van een gevelbord met de tekst ‘deelnemer Excellentietraject Drenthe’. “Daar heb je lef voor nodig als school en dat juichen wij toe. Het is voor de toekomst van Drenthe noodzakelijk dat onze scholen goed zijn. We moeten er alles aan doen om dit zo te houden.”

High tea

In Dalerpeel stond een high tea klaar, gemaakt door de leerlingen van de basisschool. In de dorpswinkel - direct naast de school - kregen de leerlingen de opdracht om de benodigdheden voor de high tea te kopen. De Willem-Alexanderschool telt bijna tachtig leerlingen en hield zich de afgelopen twee schooljaren bezig met het thema eigenaarschap en het Drentse Excellentietraject. De school in Dalerpeel was tot 4,5 jaar terug een zwakke school, maar kroop daarna uit het dal. “We hebben ons opgewerkt als school”, vertelt directeur Sandra Katerberg trots. “Een visie is heel belangrijk. Waar zijn we mee bezig als school? Veiligheid, kwaliteit en ouderbetrokkenheid zijn onze pijlers.” Christel Pool uit Odoorn kan het weten. De leerkracht van de groepen 7 en 8 werkt nu zeven jaar in Dalerpeel en zag dus het nodige veranderen aan de Oranjestraat. “In het verleden kwam het voor dat leerlingen hier voortijdig de school verlieten. Voor je het weet heb je geen school meer in het dorp, maar het tij is overduidelijk gekeerd.” De Willem-Alexanderschool wil dus staan voor onder meer veiligheid. “De leerkrachten zijn ook pleinwachten tijdens de pauzes”, vertelt Katerberg. “Daarnaast zijn er altijd leerkrachten in de school tijdens de pauzes vanwege toiletbezoek van de kinderen.” De kinderen krijgen een eigen portfoliomap om de ontwikkelingen te kunnen volgen. Katerberg: “Voorheen ging het rapport meer naar huis en daarmee was het klaar. Dat is nu niet meer het geval. Nu wordt duidelijk uitgelegd waar een leerling beter in is geworden of waar nog aan gewerkt moet worden.”

Kinderraad

“Dat is veel fijner”, zegt Anna de Bruin (11) uit groep 8. Zij maakt samen met onder anderen Tess Cremer (10 jaar uit groep 7) deel uit van de kinderraad van de school. “Dat is een beetje spannend, maar ook leuk”, vult Tess aan. Katerberg legt uit dat de kinderraad behoort tot eigenaarschap. “Kinderen denken mee over waar we op school mee bezig zijn. Er wordt dus samengewerkt. We zijn als school 4,5 jaar terug met de wederopbouw begonnen en die fase is afgerond.”

Auteur

Redactie