Basisschool 't Koppel doet aan beeldende vorming

NIEUW-WEERDINGE

/EMMEN - Beeldende vorming wordt op scholen als zeer toegankelijke kunstdiscipline ervaren. Waar dans, theater en muziek voor drempels zorgen, is dat bij beeldende vorming totaal anders.

‘Een teken- of knutselopdracht daar kom ik nog wel uit’, vinden veel leerkrachten. Dit heeft als gevaar dat er geen opbouw zit in dat wat kinderen wordt aangeboden. Als alle kinderen dezelfde lampion voor Sint Maarten maken is dat dan beeldende vorming of knutselen? In het kader van de regeling ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’ zit de ontwikkeling van cultuuronderwijs landelijk in de lift. Alle scholen kunnen subsidie krijgen om de kunstvakken een duidelijker plek te geven binnen het schoolprogramma.Openbare basisschool ’t Koppel in Nieuw-Weerdinge gaat aan de slag met het vak beeldende vorming op hun school. “Wij willen toe naar een eigen leerlijn voor beeldende vorming en daarom volgt ons hele team in november een teamtraining Leerlijn beeldende vorming”, vertelt Jan Schuring, locatieleider op ’t Koppel. “De teamtraining is praktisch van opzet. De collega’s willen zich laten inspireren en de teamtraining als startpunt gebruiken voor het opzetten van een doorgaande leerlijn voor tekenen en handvaardigheid.” Onder leiding van beeldend kunstenaar Gejan Stol leren de docenten als team hoe een leerlijn vorm krijgt, onder meer door beeldende opdrachten uit te voeren. De school krijgt de training aangeboden van stichting De Kunstbeweging uit Emmen. Schuring: “Ook bespreken we welke theorie er onder de opdrachten ligt. Wij zijn zo als school volop in ontwikkeling om creatieve vorming schoolbreed een plaats te geven. Uiteraard is het de bedoeling om dit plan verder uit te werken, vast te leggen en een vaste plek te geven binnen het schoolprogramma.”

Auteur

Redactie