Bea Kortwijk: 'Acties spreken mensen aan'

Sleen

In het brinkdorp Sleen bestaat de supermarkt Albert Heijn Kortwijk alweer tien jaar. De laatste weken kwamen landenthema’s voorbij in het pand aan de Bannerschultestraat. Afrika was afgelopen week het thema en deze week komt een einde aan de actieweken met Duitsland en Nederland als thema.

Door Kristian Elders Ook deze week maken klanten - bij besteding van tien euro - kans op prijzen. De klapper is een cruisereis op de Middellandse Zee. Ook een stedentrip naar Barcelona, een verrassingstrip en een weekendje weg worden weggegeven. Kortwijk werkt met deze grote prijzen samen met Astrid Wemmenhove, die een reisbureau heeft in haar woonplaats Sleen. Eigenaresse Bea Kortwijk (53) ziet de omzet stijgen door de actieweken. “De acties spreken mensen aan. Zij komen ook vanuit de buitendorpen langs. Denk aan bijvoorbeeld Oosterhesselen, maar we krijgen ook klanten uit Emmen over de winkelvloer. De mensen kunnen hier gratis parkeren. Ook dat scheelt.”

Klaverrun

De zogeheten wereldweken stoppen op zaterdag 15 oktober en die dag belooft een bijzondere te worden. Zo staat voor de eerste keer de Klaverrun op het menu voor hardlopers van jong tot oud. Er worden een kidsrun en een hardloopwedstrijd over vijf en tien kilometer gehouden. De kidsrun - van zes tot en met negen jaar - start om 14.15 uur, terwijl de tien- tot en met twaalfjarigen tien minuten later beginnen. De Klaverrun - over vijf en tien kilometer - start om 15.00 uur. Liefhebbers kunnen zich op de dag zelf nog inschrijven voor de run. Medeorganisator SIS (Sporten In Sleen) helpt met de inschrijving. Alle hardloopwedstrijden starten bij de supermarkt. Na de hardloopwedstrijden - de hoofdprijs bij de vijf en tien kilometer is één minuut gratis winkelen in de supermarkt van Kortwijk - begint het afsluitende feestje direct op de parkeerplaats tegenover de supermarkt bij Het Klaverblok. Er is dan sprake van een markt, proeverijen en live muziek door MuSlie. De grote prijzen die op het spel staan tijdens de actieweken worden tussen 17.00 en 18.00 uur verloot. Tot dusverre doen in elk geval ruim 130 hardlopers mee aan de hardloopwedstrijden, maar Kortwijk hoopt op 200. Kortwijk: “Bepaalde hardlopers wachten lang met inschrijven en beslissen pas laat. Dat komt mede omdat zij het weer willen afwachten, denk ik.”

Elkaar helpen

Kortwijk vindt het mooi om te zien dat ondernemers aan de route van de run elkaar helpen. Ook voor kinderen is er een rol. Zij maakten tekeningen van een ontwerp voor een speeltoestel. “Er wordt gekeken naar welk toestel past op een nog te bepalen locatie in het dorp. Dat is in overleg gegaan met de speeltuinvereniging in Sleen. Het inschrijfgeld voor de kidsrun wordt gesponsord en verdubbeld door ons. Met de opbrengst daarvan gaan we voor een nieuw speeltoestel.” Kortwijk juicht het toe dat de Klaverrun een jaarlijkse happening wordt. “Het is straks aan SIS om de run te blijven organiseren.” Volgens eigen zeggen doet Kortwijk over twee tot drie jaar een stapje terug. “Mijn kinderen Susan en Bas volgen mij dan - zoals het nu lijkt - op als eigenaren van dit familiebedrijf. Bas rondt eerst nog zijn studie af. Het is en blijft hun eigen keuze. Ik zou er vrede mee hebben als ze er anders over gaan denken, maar dit vooruitzicht is iets om trots op te zijn. Een supermarkt laat je nooit los en je moet heel goed bij de tijd blijven.” Zie ook www.klaverrun.nl en www.kortwijk.nl.

Auteur

Redactie