Ingo Leth viert 25 jaar Memories

Emmen

Kunstenaar Ingo Leth uit Emmen zit zaterdag 1 oktober een kwart eeuw in het vak en viert dit samen met vriend, fotograaf en dichter Selahattin Cosar middels de bijzondere co-expositie ‘Memories’.

Door Vincent Trechsel Ze ontmoetten elkaar in de sportschool, de twee Emmenaren. Kunstenaar Ingo Leth (48) en fotograaf Selahattin Cosar (75) kennen elkaar nu een jaar of drie. Volgens Cosar althans. Het zijn er in werkelijkheid alweer tien. De mannen houden de expositie niet alleen samen omdat Leth 25 jaar in het vak zit, maar ook omdat de uit Turkije afkomstige Cosar vijftig jaar in Europa woont en werkt.

Trabant

Duitsland en Nederland zijn voor Cosar belangrijke landen. Voor hem als persoon, maar ook als fotograaf en dichter. Zo is hij de enige Nederlander die – Cosar bezit tegenwoordig alleen een Nederlands paspoort – een foto (midden) heeft gemaakt van net na het vallen de Berlijnse Muur in Duitsland in 1989 waarop te zien is hoe Duitsers in een Trabant Oost-Duitlands verlaten, terwijl men toen niet met de auto van oost naar west mocht. Met deze bijzondere foto, die ook te zien is in het Fotoboek van de Eeuw, heeft Cosar een ereprijs gewonnen. In zijn foto’s – vaak versterkt met eigen dichtwerk – laat Cosar steeds vier elementen terugkomen: integratie, vrijheid, rituelen en een witte roos. “Mensen die hier komen, moeten zich aanpassen aan de normen en waarden die hier gelden. Koester hier de vrijheid en als je toch liever leeft naar de normen van je eigen land, ga daar dan maar weer naartoe. Ik ben in Istanboel geboren en zie Emmen als mijn tweede Istanboel”, vertelt hij.

Diafragma

Tijdens de expositie – die in Galerie Bij Leth te zien is van 1 oktober tot en met 5 november – hangen 35 foto’s die vijftig jaar wonen en werken van Cosar omvatten. “Ik probeer geluk en verdriet door mijn eigen diafragma te presenteren”, legt hij uit. Ingo Leth helpt in de fotoselectie. Logisch, vindt hij zelf. “Ik moet het in algemene zin eens zijn met de kunst die hier hangt, want hoe kan ik er anders geboeid over praten of het verkopen? Selahattin is tijdens de expositie niet iedere dag aanwezig. Dan moet ik zijn verhaal kunnen vertellen.” Hoewel het voor Cosar niet eenvoudig is om vijftig jaar in 35 beelden te omvatten, is het voor Leth ook bepaald geen peulenschil om een selectie te maken van het eigen werk. Neem alleen de verschillende stijlen die Leth – liefhebber van de Japanse cultuur – heeft geschilderd in de afgelopen 25 jaar. “Mijn eerste expositie was in 1991, gemaakt met airbrush; een techniek met een spuitbus. Daar kon ik m’n ei niet in kwijt.”

Toyisten

Als gevolg startte hij samen met Jaap Blaak en Luit de Jong in ’92 de frivole groep Toyisten, die in elk kunstwerk een ruimteschip, een beer en een computer moesten schilderen. Leth bleef tot 1999 actief bij de Toyisten en schilderde in diezelfde periode veel abstract. “Abstract heeft wel wat. Zet tien mensen voor een abstract kunstwerk en een ieder ziet er iets anders in. Boeiend vind ik dat. Ik ben van plan om weer abstract te schilderen, dat blijft trekken.” Voorzichtig kwam er wat figuratie in de werken van de geboren Duisburger. Figuren die begonnen als experimenten werden uiteindelijk uitdagingen. De figuren die terugkeerden in de schilderijen vinden hun oorsprong in Japan. De reden daarachter zwemt als zo’n twintig jaar in zijn achtertuin: Japanse koikarpers. “Wat je schildert, ligt dicht bij jezelf. Ik verkoop geen spijkers, die klanten in een bepaalde lengte nodig hebben. Ik verkoop emotie. Dat moet wel bij jezelf liggen.”

Expositie

Ook Leths mooiste werken zullen tijdens de expositie te zien zijn. Het is privécollectie. Althans, dat is het geworden nadat zijn vrouw hem oplegde enkele schilderijen niet te verkopen. Een schilderij met een mooie Japanse dame (onder), die de Emmenaar naar eigen zeggen al vijftien keer heeft kunnen verkopen of het schilderij met een Japanse brievenbus bijvoorbeeld. “Dat was een van de eerste schilderijen na mijn herseninfarct. Mijn motoriek was weg, net als het gevoel in mijn vingertoppen, waarmee ik nog steeds niet kan voelen. Het schilderij met die brievenbus is zo goed gelukt, dat ik tegen mezelf zei: ‘wat kan ik eigenlijk nog veel’. Dat maakte me intens gelukkig, dat we besloten dat schilderij niet in de verkoop te zetten.” De expositie ‘Memories’ is van 1 oktober tot en met 5 november te zien in Galerie Bij Leth en wordt die dag - in aanwezigheid van Zafer Ateş, consul van het Turkse consulaat - om 15.00 uur officieel geopend door oud-burgemeester Cees Bijl.

Auteur

Redactie