Frank Hendriks: 'De knuppel in het hoenderhok'

Emmen

Twents Iced Beer is nieuw in café de Brasserie in Emmen. Een primeur in Noord-Nederland volgens bierspecialist Nick Zoer (22). Deze frisse verkoeler kom je niet op elke straathoek tegen, stelt hij.

Door Mayke Bos Het ijskoude drankje is een soort slush puppy en is verkrijgbaar in twee varianten: Twents Radler en Twents Rosé. Aan de wieg van dit experiment stond Frank Hendriks (47) uit Hengelo, die eigenaar is van de Twentse Bierbrouwerij in Hengelo. Hij had het idee, maar niet de middelen. Daarvoor belde hij Roel Nijhof (53) uit Almelo, van Monsterslush Nederland. “Hij wilde een machine lenen om mee te experimenteren. Dat gaat alleen niet zo gemakkelijk. Als je zomaar wat in die machines gooit zonder op het suikergehalte te letten, gaat de machine stuk”, vertelt Nijhof. Gelukkig was Nijhof bereid om Hendriks te helpen met zijn experiment. De mannen bleken een gouden duo te zijn.

Juiste verhoudingen

Na twee dagen intensief experimenteren werd de ‘zomerhit van 2016’ geboren. “We zijn samen twee dagen bezig geweest om de juiste verhoudingen te vinden, waarbij de biersmaak overeind bleef. Het mocht bijvoorbeeld niet te zoet worden, maar ook het koolzuur moest bewaard blijven. Koolzuur is de drager van de smaak”, legt Hendriks uit. Het resultaat is Twents Iced Beer: een drankje van 95 procent Twents speciaalbier, waarbij de Radler variant twee procent en de rosé variant vier procent alcohol bevat. Volgens Hendriks is het de knuppel in het hoenderhok van de traditionele bieren, maar de markt is er volgens de Tukker eindelijk klaar voor. Zoer beaamt dat de markt klaar is voor experiment. “Speciaalbieren zijn in opmars en ook zie je steeds meer vrouwen die bier drinken”, zegt hij. Als liefhebber van bijzondere bieren twijfelde hij dan ook geen moment aan het succes van het Twents Iced Beer. “Ik ben meteen op goed geluk naar Hengelo gereden, want dit wilde ik absoluut gaan verkopen in de Brasserie”, lacht hij. Hendriks en Nijhof gaan voor kwaliteit en zijn daarom selectief. “We willen niet dat ons bier op elke straathoek verkrijgbaar is. Een Mercedes kan wel een Skoda worden, maar een Skoda wordt nooit een Mercedes”, grapt Hendriks. Gelukkig konden Hendriks en Nijhof de mentaliteit van Zoer wel waarderen, met als resultaat dat Twents Iced Beer nu ook in Noord-Nederland verkrijgbaar is.

Auteur

Redactie