Jay Marino doceert bij onderwijsstichting Arcade

Hardenberg

Hoe word je een zeer effectieve school? Dat was maandag de centrale vraag tijdens de masterclass van Jay Marino bij onderwijsstichting Arcade, waartoe alle 28 openbare basisscholen in de gemeenten Hardenberg en Coevorden behoren. Een vraag die velen binnen het onderwijs bezighoudt. De deelnemers kwamen niet voor niets. Na een bevlogen en overtuigend verhaal gingen allen geïnspireerd huiswaarts.

In de theaterzaal van de Voorveghter in Hardenberg gaf Marino een treffend voorbeeld van zijn vernieuwende visie. "Je kunt leerlingen opdracht geven het hoofdstuk over de Amerikaanse burgeroorlog te lezen en de bijhorende vragen te maken. Een andere mogelijkheid is hen te vragen aan de hand van de tekst een visie op de oorlog te schrijven vanuit de Noordelijke of Zuidelijke kant. Het lijkt een klein verschil, maar in het tweede geval is voor kinderen het leerdoel duidelijk. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die weten waarom ze iets leren 27 procent hoger scoren." Marino is superintendent, vergelijkbaar met algemeen directeur, van het Dunlap School District in de Amerikaanse staat Illinois. Zo nu en dan komt hij naar Nederland om zijn masterclass 'leiding geven aan continue verbetering' te geven.

Beleid

De gedachte van Marino past prima binnen het beleid van onderwijsstichting Arcade. "Op verschillende scholen binnen onze stichting wordt de manier van onderwijs geven tegen het licht gehouden. Aanleiding is dat we tegenwoordig heel anders tegen leren aankijken", vertelt bestuursvoorzitter Aranka van Heyningen. "Het is één van de redenen dat alle directeuren van onze scholen dit schooljaar al eerder een masterclass van Jay Marino bijwoonden en vervolgens samen met de intern begeleiders een scholingstraject volgden. Het is nu aan de scholen zelf om te kijken op welke wijze een vervolg gegeven wordt aan de uitwerking van 'continu verbeteren'."

Identiteit

"Elke school heeft zijn eigen identiteit en vrijheid qua beleidskeuzes wanneer het gaat om onderwijsinhoudelijke aspecten. Ze hebben echter allen gemeen dat ze zich voortdurend willen blijven ontwikkelen. Het gaat om een constant proces binnen de hele organisatie, van bestuur tot leerlingen. Niemand ontsnapt aan continue verbeteringen", besluit Van Heyningen.

Auteur

Redactie